Tilbage til Viborg

Jeg er født og opvokset i Viborg, hvor jeg også har taget min ungdomsuddannelse. Jeg har en bachelor i erhvervsøkonomi fra Århus Universitet og en Cand. Merc. i Organisation og Strategi fra Aalborg Universitet. Det var netop i forbindelse med min uddannelse, at jeg kom ind i bilbranchen. I mit speciale havde jeg fokus på kommunikation og forandring hos Volkswagen Aalborg. Jeg var i deres filial i Aalborg og to måneder på importørens hovedkontor i Brøndby. Da jeg var færdig, var det uklart, om jeg kunne fortsætte hos Volkswagen Aalborg, og jeg flyttede derfor hjem til mine forældre i Viborg, så jeg havde et bredt udgangspunkt, da jeg skulle søge job. Siden foråret 2018 har jeg været ansat hos Sølvsten biler.

Skæv indgang

Da jeg startede hos Sølvsten biler, var det ikke marketing, som jeg arbejdede med, og da jeg afsluttede min uddannelse, havde jeg heller ikke tænkt, at det var det, som jeg ville komme til at arbejde med. Jeg troede, at jeg skulle arbejde med HR eller organisationsudvikling, men da der blev slået en receptionist-stilling op herude, søgte jeg den. Mit udgangspunkt var, at det var bedre at få noget erfaring, selvom det var en stilling, der var uden for mit felt, end at sidde hjemme. Henad vejen blev jeg spurgt, om jeg ville overtage nogle marketingsopgaver, hvilket jeg sagde ja til. Det sidste 1,5 år er det primært marketing jeg har beskæftiget mig med. Jeg er blevet enormt glad for mine opgaver, og jeg har også fået en del ansvar.

Det handler om at være omstillingsparat

Mine arbejdsopgaver er forskellige. Sommetider sidder jeg med opgaver, der lægger tæt op ad det, jeg har lært på min uddannelse. Det er blandt andet, når vi skal have lagt en kommunikationsstrategi, eller når vi på møder snakker om det fremadrettede fokus. Til gengæld ligger video- og billedproduktion langt fra, hvad jeg er uddannet til, og første gang jeg åbnede photoshop, tænkte jeg: ’hvad er det, jeg skal trykke på’. Det handler hele tiden om at være omstillingsparat, for der ikke noget ’vi gør ligesom sidste gang’. Det har vi f.eks. også oplevet under Corona, men også fordi det er en branche, hvor der sker noget nyt hele tiden. Når der kommer en ny bil, så skal man tilpasse markedsføringen efter modellen og den potentielle kunde.

Tæt på kunder og samarbejdspartnere

Bilkøb er jo et af de største køb folk foretager sig efter et huskøb, og det er spændende at få lov til at følge kunderejsen. Derfor er det også bevidst, at jeg sidder lige i udstillingen. Der kan jeg være tæt på vores kunder, og få en fornemmelse af hvem det er, der kommer og handler. Man får også en relation til kunderne, når de kommer ind og spørger ’har du det godt’, fordi de kan huske én fra deres sidste besøg. Det er en del af det unikke ved Viborg. Byens størrelse betyder, at man får et unikt kendskab til lokalmiljøet - både kunderne og samarbejdspartnere. Man skal ikke starte fra bunden af, når man møder samarbejdspartnere, da vi allerede har opbygget en relation, som vi kan bygge videre på.